Pierwsze zaczęły pojawiać się już w 2002 roku. Jednak 17 lat temu nikt nie pomyślałby, że mogą stanowić wspaniały kanał komunikacji z potencjalnymi klientami lub stać się formą promocji biznesu. A mowa oczywiście o podkastach, które w Polsce stają się coraz bardziej popularne i stanowią jedną z form content marketingu.
Co to jest podkast?
Na początku warto przytoczyć definicję podkastu, aby przybliżyć tę formę osobom, które o podkastach jeszcze nic nie wiedzą. Ann Handley, C.C. Chapman, autorzy wspaniałej publikacji, do której przeczytania gorąco zachęcam, podają następującą definicję podkastu:
Podkast — publikacja dźwiękowa zarejestrowana w postaci skompresowanego cyfrowego pliku audio, udostępniana subskrybentom za pośrednictwem internetu, przeznaczona do odtwarzania na komputerze lub przenośnym odtwarzaczu cyfrowym (np. iPod).
Podkast to takie medium, które za pomocą dźwięku pozwala komunikować się z potencjalnym odbiorcą i przekazywać mu wartościowe treści. Podkast to internetowa audycja na wybrany temat, która raz nagrana, pozwala na wielokrotne odsłuchiwanie.
Pojęcie podcastingu, jest nowe i nie dla wszystkich zrozumiałe. Ba! W sondach ulicznych nieczęsto można spotkać osobę, która na pytanie czym jest podkast umiałaby odpowiedzieć. Po raz pierwszy użyto tego słowa w 2004 roku. Etymologie wyrazu podcast przypisuje się zlepkowi dwóch słów iPod, czyli odtwarzacz plików skompresowanych do formatu mp3 wyprodukowany przez amerykańską firmę Apple oraz broadcasting, co oznacza transmisję, nadawanie . Ponadto istnieje również teza że pierwszy człon wyrazu czyli „POD” pochodzi od pierwszych liter wyrażenia „personal on demand”, co oznacza „osobiste / własne na życzenie”.
Dlaczego warto prowadzić podkast?
Zaletą podkastu jest to, że konsumowanie udostępnianej w nich treści jest możliwe podczas wielu innych czynności, jazdy samochodem, biegania, prasowania, spaceru czy prowadzenia samochodu. Jest to ogromna zaleta tego medium, ponieważ nie wymaga angażowania wzroku, jak w przypadku konsumowania video.
Warto pamiętać, że podkasting pozwala na skierowanie treści do określonej grupy odbiorców. Wynika to z różnic w preferencji przyswajania informacji. Ludzie dzielą się na słuchowców, wzrokowców, kinestetyków i czuciowców. Podkast pozwala na stworzenie internetowego show w formie audio.
Nie każdy lubi przyswajać wiedzę poprzez słuchanie, ale warto mimo wszystko do tej grupy osób skierować swoje komunikaty,bowiem badania marketingowe dowodzą, że podkasty mają wysoką konwersję odsłuchań. A słuchacze internetowych audycji często ponownie wracają i odsłuchują nowe odcinki, a nierzadko również z niecierpliwością ich wyczekują. Jest to na pewno grupa wymagająca, bowiem same przygotowanie podkastu jest wymagające. O tym jednak wspomnę w drugiej części artykułu.
Podkast jako narzędzie content marketingowe
Content marketing od niewielu lat jest formą marketingu jako sposobu na zainteresowanie potencjalnego klienta ciekawą treścią już na początku lejka sprzedażowego. Form content marketngu jest wiele. Podkast może być traktowany jako jedna ze strategii content marketingowych, zwłaszcza, że w Polsce niewiele firm wie o jego istnieniu i niewiele właściwieli nagrywa podkasty, dlatego dzięki podkastowaniu można się wyróżnić. Podkast to wciąż format mający ogromną przewagę nad blogiem.
Podcast to świetna metoda promocji osoby podkastera, promocji marki osobistej, promocji idei lub działań firmy, czy produktu, który sprzedajemy.
Co trzeba umieć, aby stworzyć podkast?
Aby wyprodukować podkast potrzebne są odpowiednie kompetencje. Wśród nich należy wymienić odpowiednią modulację głosu, dobrą dykcję, umiejętność poprawnej wymowy i obsługiwania urządzeń do nagrywania dźwięków audio. Odrębną umiejętnością jest montaż dźwięku audio. Nie jest ona jednak wymagana, gdyż jest to przedostatnia czynność tuż przed publikacją i często jest ona delegowana profesjonalistom.
Sprzęt dla początkującego podkastera
Wiele osób, które chciałyby nagrywać podkasty zastanawia się jaki sprzęt wybrać i skupia się właśnie na tej czynności. Borys Kozielski, prekursor podkastingu w Polsce i podkaster, często podkreśla, że wybór sprzętu nie jest łatwy, a początkujące osoby skupiają więcej uwagi na wyborze sprzętu niż na przemyślanej koncepcji podkastu. Podstawowym sprzętem początkującego podkastera są słuchawki, mikrofon, a czasami telefon lub dyktafon.
Borys Kozielski podkreśla, że nie warto inwestować w zakup drogiego sprzętu, gdyż podkastowanie wymaga regularności, co nie zawsze idzie w parze z wyborem drogiego sprzętu. Tylko najwytrwalsi zostają podkasterami i nagrywają setne odcinki.
Pierwsze kroki, czyli jak powstaje podkast
Jest kilka podstawowych kroków, które należy wykonać, przed publikacją podkastu. Jeśli chcesz przygotować się do założenia podkastu skorzystaj z poniższej listy:
- Określ tematykę podkastu. Wybierz odpowiednią nazwę dla swojego kanału.
- Wybierz odpowiedni sposób prezentowania treści – podziel je na łatwe do przyswojenia partie.
- Wybierz przyjemne dla ucha intro – tzw. sygnałówka.
- Przygotuj wstęp promujący podkast.
- Stwórz listę kilkunastu tematów poruszanych w pierwszych i kolejnych odcinkach podkastu.
- Stwórz zarys odcinka.
- Nagraj odcinek.
- Zmontuj go.
- Przygotuj stronę www do promocji podkastu w sieci.
- Przygotuj okładkę podkastu.
- Zarejestruj podkast w serwisach przeznaczonych do hostowania podkastu.
- Opublikuj podkast.
Powodzenia!
Bibliografia:
-
Ann Handley, C.C. Chapman, Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki, webinaria, Gliwice 2012, s. 231.
-
Watson, How Podcasting Works, http://computer.howstuffworks.com/internet/basics/podcasting.html [dostęp: 03.09.2019].
-
Zwiefka-Chwałek, Podcast jako medium lokalne, w: I. Borkowski, A. Woźny (red.) Nowe media nowe w mediach 4: Na peryferiach, Wrocław 2008 s. 43.
-
Wyniki badań przeprowadzono w 2017 roku na grupie 7000 słuchaczy w wieku 18-49 lat, po wysłuchaniu 46 reklam różnych typów. Źródło: https://mitsmr.pl/podcasty-to-swietny-kanal-do-promocji-biznesu/
-
http://boryskozielski.podkasty.info/