Prawdopodobnie jesteś początkująca w temacie tworzenia kursów online. Właśnie dla takich osób postanowiłam napisać ten artykuł i podzielić się tym skąd zdobywałam wiedzę o tworzeniu kursów. Znajdziesz w tym artykule różne źródła wiedzy na temat tworzenia kursów online, bezpłatne i płatne kursy oraz książki. Jest w czym wybierać. Chciałabym, aby ten post był wskazówką dla osób, które dopiero zaczynają, chciałyby dowiedzieć się jak zrobić kurs online, ale nie wiedzą od czego zacząć, w jakie materiały edukacyjne zainwestować żeby otrzymać potrzebną wiedzę, zdobyć nowe umiejętności i nie wyrzucić pieniędzy w błoto.
Postaram się uwzględnić wszystkie dostępne i znane mi źródła wiedzy, uwzględniając kursy online i książki lub e-booki. Skupię się jednak głównie na tych, z których sama korzystałam.
Przegląd kursów e-learningowych o tworzeniu kursów online
Ariadna Wiczling, Kurs online w 30 dni
O kursach online dowiedziałam się w lutym 2017 roku za sprawą Ariadny Wiczling, która prowadziła wtedy kurs online pt.: “Kurs online w 30 dni”. Dziś już jej kurs nie jest dostępny w sprzedaży, ale pomimo tego uważam Ariadnę za prekursorkę szerzenia wiedzy o kursach online w Polsce.
Na dwie pierwsze edycje jej kursu nie dostałam się, bo przegapiłam ich termin. Wzięłam udział w trzeciej i było to dla mnie niesamowite przeżycie. Swój pierwszy kurs wypuściłam rok później, jednak to właśnie Ariadnie zawdzięczam motywację by go stworzyć. Kurs Ariadny wprowadził mnie w tematykę technicznego tworzenia kursów. Bardzo ubolewam nad tym, że nie możesz skorzystać z kursu Ariadny. W mojej opinii był on naprawdę świetny.
Jacek Wolniewicz, Akademia Kursów Online
Jakiś czas po tym jak zdecydowałam się na udział w kursie Ariadny, pojawił się w social mediach Jacek Wolniewicz, dyplomowany trener biznesu i sprzedaży, szkoleniowiec. Miałam okazję uczestniczyć w jego bezpłatnych webinarach. Nie zdecydowałam się na udział w szkoleniach płatnych choć warto wspomnieć, że posiada Akademię Kursów Online. U Jacka znajdziesz przede wszystkim sporo wiedzy o tym jak dobrze uczyć, jak tworzyć scenariusze szkoleń, jak dostosować szkolenia do odbiorcy. Jeśli ukończyłaś studia pedagogiczne z pewnością większość tych zagadnień znasz, a jeśli nie to podejście Jacka będzie dla Ciebie przydatne. Dla mnie większość informacji o tworzeniu scenariuszy, przygotowaniu do prowadzenia kursu online pod względem metodycznym była mi znana ze studiów, dlatego nie zdecydowałam się na zakup jego szkoleń. Nie znaczy to jednak, że Ty nie pogłębisz swojej wiedzy. Wręcz przeciwnie, uważam, że webinaria i treści jakie Jacek przygotowuje są na wysokim poziomie. Więcej niestety nie mogę powiedzieć o zawartości jego kursu.
Wrócę jeszcze do innego produktu jaki Jacek ma w ofercie na końcu tego artykułu.
Grażyna Pawtel-Lorente, Akademia Slow Business & Kursy online
Grażynie zawdzięczam wiedzę prawną dotyczącą tworzenia kursów online. Zorganizowała ona kilkanaście świetnych webinarów z różnymi ekspertami, na których poruszyła wszystkie najważniejsze zagadnienia dotyczące sprzedaży swoich kursów w sieci. Warto wspomnieć, że prowadzi Akademię, w której zgromadziła kilkadziesiąt kursów na temat tworzenia kursów online. Nie jestem kursantką Akademii, ale kupiłam kurs o tworzeniu strony sprzedażowej i jestem z niego bardzo zadowolona. Na uwagę zasługują również wyzwania jakie Grażyna organizuje od czasu do czasu w związku z tworzeniem kursów online.
Ola Gościniak, Twój kurs online
Nie mogłabym zapomnieć o Oli. Ola jest osobą, która bardzo mnie motywuje do wszelkich interaktywnych działań. Prowadzi bloga Jestem interaktywna. Ola też miała swój udział w moim zgłębianiu wiedzy o tworzeniu kursów. Wzięłam udział w pierwszej edycji jej dwóch kursów. Uczestniczyłam także w wielu jej webinarach. Z ręką na sercu mogę polecić jej materiały edukacyjne. “Twój kurs online” jest bardzo merytoryczny. Ola ma dar mówienia tego, co istotne. Jakość kursu Oli jest na wysokim poziomie. Dodatkowo na uwagę zasługują liczne materiały od partnerów. Ola porusza wszystkie kwestie z ogromną lekkością. Kurs przyswaja się szybko i przyjemnie.
Maja i Jarek Grugel, System WERS – Stwórz własny system Stałego Dopływu Klientów z pomocą internetu i zacznij sprzedawać
To jest kurs według mnie najbardziej merytoryczny i ciekawie zaplanowany. Bardzo mi się podobał. Choć pełne jego przestudiowanie i wdrożenie tej wiedzy zajęło mi w praktyce kilka miesięcy to najbardziej jestem z niego zadowolona. Od autorów tego kursu nauczyłam się wielu rzeczy: jak tworzyć ścieżki zakupowe, lead magnety, jak projektować lejki, jak tworzyć ofertę. To jest kurs najlepszy na polskim rynku pod względem wiedzy o sprzedaży w internecie, nie tylko tworzeniu produktów cyfrowych, ale także, a może przede wszystkim o ich sprzedaży w internecie. Bardzo lubię do niego wracać. Muszę zaznaczyć, że porusza szereg zagadnień, o których inni autorzy nie wspominają. A ponadto autorzy co jakiś czas go uaktualniają o nowe treści. Szczerze polecam!
Marta Krasnodębska, Klub Hakerki Biznesu
To kolejna osoba, która miała wpływ na mój rozwój osobisty. Zanim trafiłam do Klubu, byłam stałą bywalczynią jej biznesowych Hakerskich kwadransów. Wiedza zawarta w 12 miesięcznym programie Hakerek Sukcesu pomogła mi wiele zagadnień poukładać i wyznaczyć priorytety. Mogę Martę polecić jako kolejną osobę, od której zdecydowałam się czerpać wiedzę. Dzięki Marcie poznałam pojęcie growth hackingu i je zrozumiałam. Bardzo podobał mi się również moduł dotyczący blogowania. Wreszcie zmotywowałam się do zagospodarowania swojej internetowej przestrzeni i podzielenia wiedzą.
Małgorzata Kawczyńska, Stwórz własny kurs online w 15 krokach
Na kurs Małgosi trafiłam przypadkiem. Organizowała promocyjną sprzedaż na Instagramie i zdecydowałam się dołączyć na pokład jej kursu. Kurs jest obszerny, można powiedzieć szczegółowy, przemyślany. To co bardzo mi się podobało to stały kontakt prowadzącej z kursantami i ciągłe uaktualnianie kursu o nowe zagadnienia. Małgosia stworzyła też do kursu własny e-book. W kursie są też liczne materiały pdf za pomocą, których można z łatwością przypomnieć sobie treści z kursu. Małgosia na co dzień uczy języka hiszpańskiego.
Adrian Bienias, Stwórz Swój Własny Kurs Online
Kurs Adriana miałam okazję testować jako jedna z pierwszych kursantek. Czym się wyróżnia? Znajdziesz w nim sporo wiedzy technicznej o tworzeniu filmów w programie Da Vinci Resove (i nie tylko), cięciu, montowaniu i obróbce dźwięku oraz video. To jeden z tych kursów, po których otrzymałam certyfikat. Mnie zachwycił przede wszystkim dodatkową wiedzą techniczną w zakresie edycji i montażu video. Niestety ten kurs też nie jest już dostępny w sprzedaży.
Przydatne książki o tworzeniu i sprzedaży kursów online
Wiesław Przybyła, Magdalena Ratalewska, Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe
Jeden z najstarszych poradników. Według mnie powinno się zacząć od niego i z pewnością wszystkie wymienione wcześniej źródła zawierają sporo informacji, o których wspominają autorzy tegoż poradnika. Według mnie ten poradnik jest wciąż wiarygodnym źródłem wiedzy i warto przede wszystkim z niego korzystać. Nie znajdziesz tam wiedzy o aspektach technicznych tworzenia kursów online, ale poznasz podstawowe zagadnienia związane z kształceniem zdalnym. Autorzy zawarli w tym poradniku profil uczącego w kształceniu zdalnym, typy zasobów kształcenia zdalnego, zasady tworzenia scenariusza kursu zdalnego oraz informacje dotyczące sposobów ewaluacji.
Magdalena Pawłowska, Jedna kampania do wolności
Magdalena również jest osobą, którą warto polecić. Choć nie byłam jej kursantką, przesłuchałam większość jej podkastów o kursach online i wywiadów z ekspertami. Serdecznie polecam jej książkę, którą nabyłam w pierwszym nakładzie i podczas jej kampanii promocyjnej. Również z niej korzystałam przy tworzeniu swoich kursów online. Autorka szczegółowo traktuje w niej o swoim Autonomicznym modelu online.
Jeff Walker, Zdobyć rynek. Jak sprzedać prawie wszystko online, stworzyć upragniony biznes i żyć marzeniami
Dygresyjnie wspominam o kolejnej książce, którą warto znać, choć nie jest ona stricte związana z tworzeniem kursu online, ale może być przydatna w kontekście sprzedaży kursu. Jeff opisuje w niej model, system Product Launch Formula, dotyczący wprowadzania produktu na rynek. I ten model jest bardzo podobny do modelu Magdy Pawłowskiej. Wydaje mi się, że Jeff stał się dla Magdy inspiracją… Niemniej jednak zarówno książka Jeffa, jak i Magdy są warte przeczytania.
Jacek Wolniewicz, Jak stworzyć pierwszy kurs online i pozyskać od razu dobrze płacących klientów
Choć nie uczestniczyłam w kursach Jacka to pokusiłam się o zakup jego książki. Chciałam przekonać się czy znajdę w niej coś więcej z tego wszystkiego czego dotychczas o kursach online się dowiedziałam. Nie zawiodłam się. Szczególnie zainteresował mnie rozdział o sekwencjach e-mailowych. To równie ważne zagadnienie jak przygotowanie, tworzenie czy sprzedaż kursu. Warto zajrzeć do tej pozycji zwłaszcza jeśli szukasz czegoś od czego możesz zacząć. Na początek na pewno znajdziesz tam wszystko to, czego potrzebujesz.
B. Pasek, M. Piasek, M. Lidzbarski, D. Myśliwy, Jak sprzedawać kursy. Instrukcja jak tworzyć, sprzedawać i zarabiać na kursach, szkoleniach i produktach opartych o wiedzę. Zawiera wskazówki dla tradycyjnego biznesu, jak za pomocą edukacji pozyskiwać klientów
Polecam tę książkę bardzo, szczególnie jeśli zastanawiasz się jak sprzedawać kursy, albo masz kurs, a nie wiesz jak z nim dotrzeć do grupy docelowej. Nie żałuję ani złotówki wydanej właśnie na tę pozycję. Podoba mi się w niej szczególnie rozdział dotyczący lejków marketingowych i automatyzacji sprzedaży. Warto się zapoznać z całą zawartością tej pozycji. Mnie szczególnie zainteresowała w kontekście automatyzacji marketingu. To taki sprzedażowy must have. Pod względem technicznym nie znajdziesz tam wiele informacji o tym, jak stworzyć lejek krok po kroku, ale dowiesz się np. tego jaki lejek zastosować przy sprzedaży konkretnych produktów cyfrowych i co powinnaś uwzględnić podczas projektowania działań związanych z pozyskaniem klientów na swoje kursy online. Jeśli chodzi o kwestie techniczne, z przyjemnością pomogę Ci wdrożyć lejek, począwszy od zaprojektowania landing page, po przygotowanie odpowiednich sekwencji e-mail i podłączenie autorespondera. Napisz do mnie jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie.
Andry Harrington, Jak czerpać zyski z pasji, zarobić sporo pieniędzy dzięki temu kim jesteś i co wiesz
Na tę książkę natknęłam się podczas seminarium “Kocham biznes”, w którym brałam udział 30.11.2019. Autor niniejszej pozycji jest światowej sławy ekspertem zajmującym się przemówieniami publicznymi. W niniejszej pozycji można przeczytać jego osobistą historię. Na bazie jego książki powstało moje motywacyjne credo, dlaczego chcę zajmować się tym, czym się zajmuję. Ta książka jest inna niż wszystkie, ale niemniej ważna. Znajdziesz w niej przede wszystkim podział usług i programów edukacyjnych jakie możesz oferować swoim kursantom. Angry operuje bardzo ciekawymi porównaniami, dzięki temu szybko się czyta jego książkę i zapamiętuje to, co chce nam przekazać. Choć jest to zagraniczna pozycja, to myślę, że warto do niej zajrzeć, zwłaszcza, że mogłabym ją określić jak takie kompendium w zakresie wiedzy o tym jak promować siebie i swoją działalność. Dowiesz się z niej jak stać się autorytetem w jakiejś dziedzinie, oraz jak skutecznie opakowywać swoją wiedzę w różne produkty i jak przekonywać potencjalnych klientów do zakupu naszych usług.
Inne produkty przydatne przy tworzeniu kursu online:
Justyna Fabijończyk, Plan tworzenia kursu online w 12 krokach
Ten planner to bardzo przydatna rzecz. Dzięki niemu nie pogubisz się w wielu zadaniach jakie czekają na Ciebie podczas tworzenia kursu. Zmodyfikowałam go pod siebie podczas tworzenia moich kursów, ale był przydatny szczególnie jeśli chodzi o stworzenie własnego procesu produkowania kursów. Również Ci polecam ten produkt.
Bartłomiej Rycharski, Kurs Online od Podstaw (Poradnik)
Kolejne spojrzenie na te same zagadnienia przez producenta kursów komercyjnych. Możesz również zajrzeć do tego internetowego poradnika. Jest bezpłatny. Nie znajdziesz w nim wszystkiego, ale możesz od niego zacząć, a potem sukcesywnie zgłębiać temat. Możesz również skorzystać z autorskiego narzędzia do projektowania scenariuszy kursów online CourseMakers Canvas.
Na koniec postanowiłam wspomnieć jeszcze o osobach, które również zajmują się kursami online, ale nie korzystałam z ich produktów.
Inni autorzy, którzy także zajmują się tematyką kursów online
Mirosław Burnejko, Fabryka kursów
Nie brałam udziału w kursie, ale z oceny spisu treści wnioskuję, że powyżej wspomniane źródła w zupełności wystarczyły mi w zgłębieniu tematu tworzenia od podstaw kursów online. Nie mogę napisać opinii, bo nie znam zawartości merytorycznej Fabryki kursów. Wspominam jednak o Mirku, bo w 2018 roku zarobił na kursach online milion i obecnie stale poszerza swoją ofertę kursów.
Karolina Valim
Posiada małą kameralną grupę na Facebooku. Przez pewien czas dzieliła się treściami o tworzeniu kursów.
Kaśka Żbikowska i Monika Filarowska.
Obecnie wspólnie tworzą społeczność Digital Girls. Napisały e-book „Idziemy po Milion”. Niestety poza tą wzmianką nie mogę więcej napisać, bo nie miałam jeszcze okazji go przeczytać.